We hadden er gezien de datum van bekendmaking, 1 april, een beetje onze
twijfels over, maar de tweede poging van Landwind in Europa is toch echt
serieus. Om het geheugen even op te frissen: de eerste Landwind die in reeds
in 2005 werd gepresenteerd in Nederland, was een soort kloon van de Opel
Frontera. De auto faalde ernstig in de EuroNCAP botsproeven.

Die kans zit er volgens de Europese importeur, geleid door ex-rallyrijder
Peter Bijvelds, destijds ook al de pionier in Nederland, niet in. Het nieuwe
model, een midi-MPV met de naam CV9, is volgens Bijvelds volledig aangepast
aan de strenge Europese eisen.

Van der Valk
"In veiligheid en kwaliteit is veel geld geïnvesteerd. Mede door sterke
aandeelhouders, onder wie de bekende horecafamilie Van der Valk. Wij hebben
het volste vertrouwen dat we met dit model voet aan de grond krijgen in
Europa. Het is een fraaie auto met veel ruimte, voor interessant lage
prijzen vanaf 14.495 euro. In de toekomst volgen meer modellen", zo
zegt Bijvelds."

De Europese introductie van de nieuwe Landwind is grondig voorbereid. Aan de
CV9 zijn in samenwerking met TÜV Rheinland, de RDW en TNO Automotive in
Helmond technische verbeteringen doorgevoerd, die vooral met de veiligheid
te maken hebben.

Drie sterren
Volgens Hugo Janssen, verantwoordelijk voor de verkoop van Landwind in
Nederland, zijn de A- en B-stijl en de langsdragers versterkt. Bovendien
zouden er veranderingen zijn aangebracht aan de slotvangers en de remmen.
Landwind gaat er vanuit dat de auto in de EuroNCAP drie sterren voor
botsveiligheid zal halen. De CV9 beschikt verder over een Europese
typegoedkeuring, zodat hij in 27 landen van de Europese gemeenschap direct
kan worden verkocht.I.D.E.A.

Het design van de Landwind CV9 is van het Italiaanse ontwerpbureau I.D.E.A..
De motoren en de aandrijving zijn mede ontwikkeld door de Duitse
constructeur F.E.V., die ook voor Europese fabrikanten werkt. De CV9 heeft
een royale uitrusting met onder meer airbags, ABS, elektronische
remkrachtverdeling (EBD), semi-automatische airconditioning en
parkeersensoren.

Vanaf eind juni begint de levering van de auto in Nederland en over een heel
jaar denkt Landwind 1.500 exemplaren van de CV9 in ons land te verkopen.

Meer autonieuws op Carros.nl.

Lees ook:

Weer gevaarlijke Chinese auto

Indiaas autootje komt Europa niet in

Chinese auto Brilliance BS6 onveilig

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl